Znajdź

Marka z zającem

Przeglądając czasopisma w Niedzielę Wielkanocną Johann Vaillant ujrzał ilustrację przedstawiającą zająca wykluwającego się z jajka i od razu postanowił, że zając będzie znakiem towarowym jego firmy. Znak towarowy był unowocześniany wielokrotnie a obecnie jest najlepiej rozpoznawalnym logotypem na rynku techniki grzewczej w całej Europie.

Pyzate skrzaty w zdumieniu przyglądają się, jak z jajka wykluwa się zając. Johann Vaillant jest zafascynowany scenką i postanawia kupić zarówno ilustrację, jak i prawa autorskie do niej. Dla firmy Vaillant stała się ona nieodłączną częścią pełnej sukcesów historii. Ostatnia aktualizacja logotypu miała miejsce w 2020 roku.

To właśnie nas wyróżnia!

„Zając w jajku“ od pierwszego dnia wpisał się w charakterystyczny profil marki Vaillant GmbH. Od 1899 r. motyw zdobi wszystkie wyroby, katalogi i broszury firmy z siedzibą w Remscheid. W ciągu kilku lat renoma marki Vaillant obiegła całe Niemcy, sięgając także za granice kraju.

Fachowiec na pokładzie

Kiedy w latach 20. XX wieku wymagania wobec wzornictwa przemysłowego zaczęły rosnąć, spółka Vaillant zatrudniła pierwszego dyrektora ds. reklamy – decyzja ta miała okazać się kluczowa dla przyszłych losów firmy. Od tego czasu jej wizerunek promowany jest spójnie i profesjonalnie. Logotyp został zmodyfikowany, a wyroby dostosowane do trendów estetycznych epoki. Po raz pierwszy doszło także do przeprojektowania znaku towarowego spółki.

Narodziny pierwowzoru logotypu

Spółka Vaillant wprowadza w swoim znaku wyraźne linie i kontury. „Zając w jajku“ pozostaje w centrum, lecz obok pojawia się wyraz „Vaillant“. Rośnie dzięki temu identyfikacja marki. Wszystkie późniejsze projekty opierają się na wzorze opracowanym przez Lorbera, który bardzo przypomina pierwowzór.

Przez komiks z zającem do serc klientów

W 1935 r. zając otrzymuje nową rolę. W katalogu promocyjnym „Eine königliche Hasengeschichte“ („Opowieść o zającu i królach”) opuszcza jajko i przeżywa serię niesamowitych przygód, związanych również z historią znaku towarowego. Udaje mu się – dzięki ogromnemu sprytowi poczuciu humoru – przekonać władców o zaletach gorącej kąpieli. W latach 70. XX wieku spółka Vaillant powróciła do pomysłu zabawy wizerunkiem sympatycznego zwierzaka. Wydano nowy komiks, który szybko zyskał wielu fanów. Jego popularność utrzymuje się do dziś.

Moc, siła i kompetencja

W 1953 r. znak towarowy Vaillant uległ przejściowej zmianie: dodano wyraz „Geyser”, który miał powiązać nowoczesną technologię, znaną właśnie pod nazwą Geyser, z dobrze rozpoznawalną marką. Od 1905 r. spółka Vaillant zdominowała rynek naściennych podgrzewaczy wody użytkowej, wprowadzając urządzenia o chronionej prawem autorskim nazwie Geyser. Kilka lat później jajko wpisano w obramowanie, aby uzyskać wrażenie mocy, siły i kompetencji.

Jajko Kolumba

Po pewnym czasie znak uzyskał kolejny element: firmowy odcień zieleni sprawia, że znaku nie sposób pomylić z innymi. Potwierdzają to badania rozpoznawalności marki. Ogromna liczba konsumentów niemieckich wie, że zając jest znakiem spółki z Nadrenii Północnej-Westfalii. Co więcej, ponad 70% wszystkich Niemców słyszało o spółce Vaillant. Podobnie rzecz ma się w Austrii i Holandii.

Zatem decyzja Johanna Vaillanta o rejestracji zająca jako znaku towarowego w 1899 r. okazała się dla spółki prawdziwym „jajkiem Kolumba“.