Czym różni się serwis gwarancyjny od pogwarancyjnego?
Serwis gwarancyjny i pogwarancyjny Vaillant to dwa różne etapy obsługi technicznej, które decydują o długiej i bezproblemowej pracy urządzeń grzewczych. Wiedza o tym, co obejmuje serwis gwarancyjny i czym różni się od serwisu pogwarancyjnego, pozwala uniknąć kosztownych usterek. Jeśli interesuje Cię serwis kotłów Vaillant, naprawa, a może ile trwa gwarancja na piec lub pompę ciepła Vaillant — dobrze trafiłeś.
Z tekstu dowiesz się:
- na czym polega serwis gwarancyjny Vaillant,
- kto wykonuje serwis gwarancyjny Vaillant,
- czym jest serwis pogwarancyjny Vaillant.
Serwis kotłów Vaillant i pomp ciepła nie jest opcją — to konieczność, jeśli zależy Ci na bezawaryjnej pracy i długiej żywotności urządzenia. Przeciętny kocioł lub pompa ciepła pracują nawet 2000 godzin w sezonie grzewczym, co oznacza spore obciążenie dla podzespołów. Dlatego regularny serwis gwarancyjny Vaillant czy serwis pogwarancyjny Vaillant to podstawa.
Serwis gwarancyjny Vaillant – na czym polega?
Zwykle, aby zachować warunki gwarancji, wymagane jest przeprowadzenie corocznego przeglądu gwarancyjnego. Wszystkie terminy wskazane są bezpośrednio na karcie gwarancyjnej produktu. Przykładowo dla gazowych kotłów kondensacyjnych i pomp ciepła bieg gwarancji liczony jest od daty pierwszego uruchomienia (dokonywanego przez autoryzowanego instalatora lub serwisanta). Data pierwszego uruchomienia wraz z podpisem uruchamiającego odnotowywana jest bezpośrednio na karcie gwarancyjnej. To samo dotyczy przeglądu gwarancyjnego, który powinien mieć miejsce pomiędzy 9 a 12 miesiącem od daty pierwszego uruchomienia.
Niemniej jednak data sprzedaży nie pozostaje bez znaczenia. Po 6 miesiącach od udokumentowanej sprzedaży rozpoczyna się upływ terminu gwarancji, nawet jeśli nie włączono urządzenia do eksploatacji. Dlatego też nie zaleca się kupowania urządzeń na zaś.
W przypadku części produktów nie istnieje procedura pierwszego uruchomienia, a początek biegu gwarancji wyznacza wyłącznie sama data sprzedaży. Dotyczy to na przykład przepływowych podgrzewaczy c.w.u. i klimatyzatorów. Wciąż jednak wymagane jest przeprowadzenie przeglądu pomiędzy 9 a 12 miesiącem.
Klienci często zastanawiają się, ile trwa gwarancja na piec Vaillant lub ile trwa gwarancja na pompę ciepła Vaillant? Standardowa gwarancja wynosi 2 lata pod warunkiem wykonania przeglądu w wyznaczonym czasie. Możliwe jest jednak skorzystanie z programu wydłużonej gwarancji ecoCOMFORT, który pozwalana na wydłużenie tego okresu o kolejne 3 lata, dając sumarycznie 5 lat ochrony gwarancyjnej.
Serwis gwarancyjny Vaillant – kto go wykonuje?
Serwisant urządzeń grzewczych powinien posiadać aktualne, wymagane prawem uprawnienia. W przypadku kotłów gazowych będą to uprawnienia elektryczne G1 i gazowe G3. W przypadku większości pomp ciepła oprócz uprawnień elektrycznych G1 wymagany jest również certyfikat F-Gaz wydawany przez UDT. Ogólna wiedza techniczna oraz powyższe uprawnienia to jednak za mało, aby skutecznie rozwiązywać problemy konkretnych produktów.
Na rynku istnieje wielu producentów z branży HVAC. Taka sytuacja wymaga od serwisantów pewnej specjalizacji, skupienia się na wybranej marce po to, aby móc skoncentrować się na węższej gamie produktów, osiągając tym samym wysoki poziom wiedzy. To bardzo istotne, ponieważ serwis kotłów Vaillant to nie tylko praca z samym kotłem, ale również konieczność bardzo dobrej znajomości współpracującej z nim automatyki.
Marka Vaillant regularnie przeprowadza szkolenia dla autoryzowanych partnerów w celu podnoszenia ich kompetencji. Ukończone szkolenia, a także spełnienie innych wymogów powodują, że dana firma otrzymuje autoryzację w zakresie określonych czynności takich jak przegląd lub naprawa gwarancyjna. Dedykowana wyszukiwarka autoryzowanych partnerów pozwala na szybkie znalezienie właściwego fachowca. Ważne jest, aby skorzystać z zamieszczonych filtrów, które pozwolą na zawężenie wyników wyszukiwania do określonej gamy produktów i czynności.
Ważnym dokumentem oprócz dowodu zakupu jest także karta gwarancyjna, która jednak może ulec zniszczeniu lub zagubieniu. Pamiętaj, aby na wypadek takiej sytuacji zawsze dokonać samodzielnej rejestracji swojego urządzenia. Dzięki temu gwarancja Vaillant pozostanie w dalszym ciągu zachowana!
Co obejmuje serwis gwarancyjny? Użytkownik ma prawo do bezpłatnej naprawy uszkodzonego urządzenia, a marka Vaillant pokrywa koszty zarówno części zamiennych, jak i usługi naprawy.
Serwis pogwarancyjny Vaillant
W przypadku usług świadczonych pogwarancyjnie użytkownik w całości pokrywa wszelkie koszty. Po okresie gwarancji czynności serwisowych może się podjąć każda firma posiadająca wymagane polskim prawem uprawnienia, jednakże zalecane jest, aby był to serwis autoryzowany Vaillant. Podmiot mogący się pochwalić doświadczeniem z pracą na produktach marki i odpowiednią autoryzacją, właściwą dla konkretnego produktu i rodzaju podejmowanej czynności.
W celu zachowania właściwego stanu technicznego coroczne przeglądy techniczne należy wykonywać również po okresie gwarancji. Co należy o nich wiedzieć?
1. Usługa przeglądu jest zawsze odpłatna, także wtedy, gdy produkt znajduje się na gwarancji.
2. Dobrą praktyką jest sporządzenie i podpisanie przez obie strony protokołu serwisowego w dwóch egzemplarzach i przekazanie jednego z nich właścicielowi urządzenia. Punkt ten może być szczególnie istotny podczas procesu występowania o odszkodowanie u ubezpieczyciela budynku.
3. Stawki za usługę przeglądu technicznego są ustalane pomiędzy zlecającym a usługodawcą. W 2025 r. w przypadku gazowych kotłów kondensacyjnych o mocy do 30 kW koszt ten mieści się zwykle w granicach od 300 do 500 zł. Podczas przeglądów często jednak pojawia się konieczność wymiany pewnych elementów eksploatacyjnych, takich jak elektroda zapłonowa lub uszczelka komory palnika. W takiej sytuacji koszt może być odpowiednio wyższy.
4. Dokładne czynności, które należy przeprowadzić podczas przeglądu technicznego, opisane są w instrukcji instalacji i konserwacji, która zawsze dostarczana jest w opakowaniu zakupionego urządzenia Vaillant.
Zarówno serwis gwarancyjny, jak i pogwarancyjny Vaillant pełnią ważną funkcję w utrzymaniu sprawności systemu grzewczego. Warto znać różnice – serwis gwarancyjny i pogwarancyjny – to nie to samo. Różnią się one nie tylko zakresem prac, ale też odpowiedzialnością za ewentualne koszty napraw. Świadome podejście do przeglądów to realna oszczędność i większe bezpieczeństwo.
Przeczytaj też: Serwis pompy ciepła – przekonaj się, jakie to wygodne
